lördag 17 september 2011

Nu är det verkligen höst!

Dax att ta in ved. Nu blir det till att bära,bära och bära. Bara här inne har vi 4 ställen som vi kan elda på..och det gör vi oxå då vinterns kyla knäpper rejält där ute.
Men sen värmer vi upp hela huset med vedeldning oxå..så..vi eldar och bär och maken sågar och hugger däremellan.
Lite småmysigt är det ju ..med kakelugnens knastrande. Även om jag gärna hade haft 3 månader av sommarvärme ännu.

Eftersom temperaturen nyss var + 3 så bestämde jag mig för att ta in alla vindruvor från växthuset. En helt ok skörd. Mer än förra året och mindre än för 2 år sen. Nu är de riktigt söta och goda. Tomaterna täckte jag in med fiberduk. De kan gott få vara kvar ett tag till.

Barnen har nån grej på gång här hemma och turas om att göra 3-rätters middagar under helgerna. Idag var det Wilmas tur. Hon klarar ju sig ganska bra utan assistans eftersom hon kockat några år.Så här såg dagens förrätt ut - Fals hummersoppa med ostsänger. Varmrätten bestod av grisinnerfile med bernaisås och klyftpotais och efterrätten var chokladmousse. Nam så gott det var. Serverad till bordet så klart! =)

Å här är själva kocken på g... Imorgon skall jag besöka loppis i min hemby.Min kusin har flyttat tillbaka hem från Svearike och har tydligen för många grejor.Så kanske nåt av det kan hitta ny ägare i mig. Sen skall lillabror spela fotbollsmatch å jag tänkt faktist ta mig en titt.
Ha en fortsatt sjön helg.

1 kommentar:

  1. Jösses så duktiga barn som kan och VILL göra maten själv!!!Nå, våra är för små ännu för att jag skall våga lämna dem ensamma vid spisen, men maybe some day... ;)

    Skön söndag!

    SvaraRadera